Kevät Balkanilla osa 5: Ihana Makedonia

Makedonia otti meidät vastaa lämpimällä ja aurinkoisella tunteella. Tämä oli selvästi ennuste tulevasta, sillä viettämämme aikaa Makedoniassa on vaikea kuvailla sanoilla, se on enemmänkin onnen tunnetta. Sitä tunnetta, kun kaikki on hyvin, mihinkään ei ole kiire ja aurinko hellii ihoasti juuri sopivalla lämmöllä. Siinä missä kaikki matkamme maat jättivät jonkilaisen tunnejäljen, oli Makedoniassa jotain pehmeää ja hyväntuulisuutta. Saavuimme Skopjeen iltapäivästä ja tapasimme vuokraisäntämme kaupungin keskustassa. Olimme säätäneet saapumispäiväämme muutamaan otteeseen, mutta onneksemme saimme pidennettyä majoittumisaikaamme. Ja hyvä niin sillä lopulta viikko Skopjessa tuntui liian lyhyeltä. Meitä odotti tilava kahden makuuhuoneen asunto ihan kävelymatkan päässä keskustasta.

Skopjen "turisti"-keskusta on hämmentävä. Missään en ole aiemmin nähnyt niin monia patsaita, ja vielä ihan hassuja patsaita. Perinteisten suurmiesten patsaiden lisäksi kaupungin keskusta on täynnä outoja ja hauskojakin patsaita. Muutenkin keskusta koostuu suuruudenhulluista rakennuksista. Yhden päivän vietimme kävellen ympäriinsä pällistellen rakennuksia ja patsaita. Kävimme myös tutustumassa bazaariin, mutta joko olimme liikkeellä liian aikaisiin aamulla tai sitten muuten vain vääränä päivänä, oli suurin osa myyntikojuista suljettuna. Toisaalta meillä ei ole tapana mitään ostoksia tehdäkään matkoilla, niin oli kiva vain kävellä rauhassa vanhojen talojen lomassa. Tiedän monia jotka viettävät Skopjessa vain päivän tai jopa vain muutaman tunnin ja tekevät päätelmänsä kaupungista sen perusteella. Voi mitä he menettävätkään!

Olin lukenut keskustan lähettyvillä olevasta Debar Maalon alueesta, Skopjen niin sanotusta boheemista alueesta. Karttaa tutkittuamme tajusimme asuvamme ihan sen kulmalla! Jos jokin alue olisi tilanne, Debar Maalo olisi ensitreffit aurinkoisella picnicillä. Vieläkin nyt siitä kirjoittaessa tulee onnellinen olo ja poskia hieman lämmittää.. Saavuimme alueelle suuren tien viertä ja yhtäkkiä liikenteen äänet katosivat ja tilalla oli lintujen laulua kadun varren puissa ja ne kadut täynnä pieniä kahviloita ja ravintoloita. Muualla meidän ei sitten tarvinnutkaan aikaamme viettää! Kävimme joka päivä syömässä alueen ravintoloissa, tai jäätelöllä tai vain kävelemässä. Skopje tarjoili meille smoothie-baareja, vegaanista raakaruokaa ja trendikkäitä chia-vanukkaita. Ja vielä kun asuntomme lähettyviltä löytyi kahvila, jossa oli suuri lasten leikkipaikka, ei paljon muuta voinut toivoakkaan. Toki kuljimme kaupungilla muuallakin. Paikallinen ostoskeskus tarjosi suojaa paahtavalta auringolta sekä lasten leikkipaikan! Vierailimme myös kaupungin reunamalla kohoaavalla kukkulalla.

Teimme päiväretken noin tunnin ajomatkan päähän Matka-kanjonille. Jos sydän voisi räjähtää luonnon kauneudesta, olisi se siellä tapahtunut. Onneksemme ei ollut vielä todellinen turistikausi ja olimme hyvissä ajoin aamulla liikkeellä, joten saimme nauttia maisemista ja veneretkestä rauhassa.

Sitten koitti päivä, jolloin oli jatkettava matkaa. Pakkasimme auton jälleen ja suuntasimme kohti etelä-Makedoniassa sijaitsevaa Ohrid-järveä ja saman nimistä kaupunkia. Olimme päättäneet ottaa pienen levähdystauon matkamme puolessa välissä, ja Ohrid tarjoili siihen oivan paikan. Vuokraamamme asunto sijaitsi lähellä rantaa, noin 1,5 kilometrin päässä keskustasta, joten vältimme pahimman turistirysän. Kaupunki on suositti hollantilaisten lomanviettopaikka, ja sen kyllä huomasi. Meillekin puhuttiin automaattisesti hollantia. Itse kaupunki on aika pieni, ja vanhakaupunki hyvin kaunis. Hinnoissa huomasi heti turistien vaikutuksen, joten päädyimme valmistamaan ruokamme usein asunnolla. Mikäs sen mukavampaa kuin keitellä ruokia ulos sijoitetulla hellalla! Päivämme kuluivat rannalla sekä kaupunkia tutkiessa.

Oliko lempeä ja rauhallinen tunnelma Makedoniassa kenties tyyntä myrskyn edellä? Seuraavana oli nimittäin luvassa todella hirveä viikko. Sen verran voin paljastaa, että se piti sisällään kaksi vierailua albanialaiseen sairaalaan sekä neljän hengen seurueesta kahdella rajun vatsataudin. Mutta siitä lisää seuraavassa osassa! Matkamme aiemmat osta voit lukea täältä: matkan alkuBosniaSerbiaRudno (Serbia) ja Kosovo.

1. Ohrid kuulostaa paikalta, jossa viihtyisin ei-niin-turistisena hetkenä mainiosti ja järveä myöten :) Minua on usein luultu saksalaiseksi, välillä jossain myös hollantilaiseksi. Se on naurattanut joka kerta :)

1. Todellakin suosittelen. Huomasi heti kun vaihtui kesäkuu niin turistit lisääntyi samassa. joten toukokuun loppu voisi olla hyvä :)

2. Tuttuja maisemia näissä kuvissa on ja paljon! Samoissa paikoissa tuli reissattua kesällä 2015 Balkanin roadtripillä ja kieltämättä Makedoniasta löytyi monta kaunista kohdetta kuten Ohrid ja Matka-kanjoni. :)

3. Mukava lukea Makedoniasta, jonne haluaisin itsekin matkustaa. Erityisesti Ohrid-järvi on ollut mielessä, mutta teidän päivät Skopjessa kuulostaa niin onnistuneilta, että pääkaupunkikin alkoi nyt kiinnostaa entistä enemmän. Olin kuullut mahtipontisista rakennuksista ja patsaista, mutta tuo Debar Maalohan vaikuttaa aidosti viihtyisältä paikalta :)

1. Siis kyllä kannattaa antaa Skopjelle mahdollisuus! Täysin väärin ymmärretty kaupunki! Juurikin sen takia että suurin osa kiertää vain keskustan, vaikka lähestulkoon aina on niin että parhaat asiat löytyy jostain muualta :) Ja ehdottomasti kannattaa nyt painella Ohridille, parin vuoden päästä voikin olla jo liian paljon turisteja.
      Heidi / Arjen parempi puoli

4. Kävin myöskin Macedoniassa elokuussa ja jäi hieman hämmentävä olo Skopjesta :) Matka kanjoni oli upea munkin mielestä :) kiva kuulla muidenkin kokemuksia :)

1. Minut Makedonia yllätti todella, en oikeen ollut osannut odottaa mitään etukäteen. Kaikki oli niin helppoa ja kaunista :)

5. Balkan <3
    Vielä ei olla päästy Macedoniaan, juuri pari päivää sitten puhuttiin et kiinnostaisi käydä ja sitten sattu tää eteen!!
    Kesällä ollaan mietitty et jos ois enemmän aikaa niin vois piipahtaa vielä etelämpänä, nyt kun oltiin vaan Sibenikissä. Ohridia kehuttu & onhan se hienon näkönen mesta!
    Mua on myös kiehtonut Skopje paljon ja haluaisin mennä sinne ihan ajan kanssa, en vaan silleen et ajaa sinne kovalla kiireellä ja sitten pakko jo lähtee takasin!
    Kaupunkikuva todella siistin näkönen, olin jotenkin saanut joidenkin puheista et olis enemmän semmosta rähjästä. Ja noi maisemat on tuolla kyllä huikeita ja erittäin houkuttelevia...
    Oispa vähän enemmän lomaa :D

1. Mä sanoisin että ainakin kolme päivää Skopjessa. Me oltiin lähes viikko ja olisi voinut olla pidempäänkin. Itse haluaisin vielä palata kokemaan itä-Makedonian, se kun valitettavasti jäi tällä reissulla väliin.

6. Onpa kauniita maisemia! Minulla ei Makedoniasta ole mitään kokemusta ei paljoa tietoakaan, mutta kiinnostavalta vaikuttaa.

7. Makedonia on mulle vieras maa, tekis kyllä mieli käydä sielläkin. Tuosta Ohridista oon joskus lukenutkin, se oli jopa Aurinkomatkoilla joskus kesäkohteena. Mutta, oon kuullut samaa, että hygieniataso ei ole sama kuin muualla Euroopassa, vatsapöpö yllättää helpommin. Se jarruttaa kyllä matkasuunnitelmia tuohon suuntaan.

1. Me ei huomattu mitään ongelmaa hygieniatasossa Makedoniassa. Vatsatauti saatiin Albaniassa, ja ei sekään muusta kuin omasta huonosta ruokavalinnasta. Ihmeessä kannattaa lähteä Makedoniaan, jos yhtään Balkan kiinnostaa. Ohrid tosiaan paikoittain aika turistinen, mutta ei toki mitään verrattuna Kroatian massaturismiin. :)

8. Makedonia ja kiertoreissu muuallakin Balkanilla on ollut pitkään listalla. Makedoniasta olen kuullut muiltakin niin paljon hyvää. Pinta-alaltaan pieneen maahan mahtuu paljon. Kiva kuulla että tollainen reissu onnistuu myös kahden pienen lapsen kanssa :)

9. Tämä kommentti tulee vähän myöhään, mutta toivottavasti bongaat tämän kuitenkin! Löysittekö Skopjesta kivoja leikkipuistoja / puistoja? Suunnitellaan matkaa 1-v taaperon kanssa.